ESMT – Erdei SzenzoMotoros Torna
Az Erdei SzenzoMotoros Torna (ESMT) olyan kognitív és mozgásfejlesztő torna, amellyel célzott feladatok és a természetben megtalálható szenzoros hatások segítségével erdei környezetben játékosan fejlődhetnek a gyermekek.
Fő elemei a kognitív szenzomotoros torna, a fennmaradt csecsemőkori reflexek gátlása, a természet ingergazdagsága és változatossága. (A részletekért katt a fülekre.)
Kognitív szenzomotoros torna
Az ESMT a szenzoros fejlesztések elvére épül. A szenzoros fejlesztés elve, hogy az agyban az idegrostok minél vastagabbak, hálózatosságuk minél jobban kiépült, annál gyorsabban és kisebb inger hatására tudják szállítani az információt. Minél több idegrost kapcsolódik egymáshoz, minél több szinapszis jön létre, annál jobb az információfeldolgozás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezeknek a kapcsolatoknak köszönhetően tud a gyermek például elkapni egy labdát, vagy elhúzni a fejét előle; megállni, vagy irányt változtatni veszély esetén, vagy egy mozdulatsort lemásolni.
A torna segít a végrehajtó funkciók fejlesztésében, mint a munkamemória, a tervezés és a gátló funkciók fejlesztése. Ez nem azt jelenti, hogy gátoljuk a gyermeket, hanem abban segítjük őt, hogy megtanulja saját maga gátolni bizonyos automatikus válaszreakcióit, mert számos esetben az akarat megvan, de a gyenge idegrendszer miatt teljesít alul a gyermek ezen a téren. Ez a „rossz gyerek” bélyeget eredményez, ami pedig megindít egy ördögi kört a gyermek számára. A végreható funkciók alul működése nehezíti meg a gyermeknek az óvoda-iskola átmenet is (Blair és Razza, 2007) és vizsgálatok igazolják, hogy az olvasás elsajátítását és a matematikatanulást is megnehezíti (Acock és Morrison, 2006).
Csecsemőkori reflexek gátlása

Minden tapasztalás alapja a mozgás. A mozgásfejlődésünk genetikailag programozott. Ezek a mozgások kezdetben elemi mozgások és ún. primitív reflexek. Az elemi mozgásokból később az emberre jellemző testtartás és mozgás alakul ki, ezek megmaradnak. A primitív reflexek a szervezet helyrehozhatatlan károsodásától védenek meg minket, a kezdeti túlélésben van óriási szerepük. Viszont, miután elvégezték feladatukat, leépülnek, gátlás alá kerülnek, integrálódnak, hogy átadják helyüket magasabb rendű, a születést követően kialakuló mozgásnak. Előfordul, hogy egyes primitív reflexek nem integrálódnak megfelelően, így fejlettebb reflexes folyamatok nem tudnak kialakulni, szenzomotoros éretlenséget tapasztalunk. Ez azt jelenti, hogy a bennünket érő ingereket nem tudjuk összehangolni a mozgásunkkal, tapasztalatunkkal. Például egy fennmaradt markoló reflex gátolja a kézügyesség kialakulását, egy Galant reflex szobtisztasági problémákat okozhat. Vagy egy asszimmetrikus nyaki tónusos reflex produkálhatja a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia tüneteit. Ahogyan a Moro reflex egy állandó készenlétet, egy feszült szorongást, vagy túlérzékenységet is okozhat, ha nem került gátlás alá a megfelelő időben. Ezek a megmaradt reflexek nem csak a tanulás, hanem a mindennapi élet számos területén gondot okozhatnak.
Az ESMT során a tünetek alapján (megkésett beszéd vagy mozgásfejlődés, szobatisztasági gondok, tanulási nehézségek, magatartásproblémák, szorongás, elmaradt finommotorika, egyensúly, mozgáskoordináció, figyelem, stb.) megkeressük az integrálatlan reflexe(ke)t és a feladatsorokba beépítve elősegítjük annak (azok) gátlás alá vonását.
Ha kíváncsi arra, hogy gyermeke viselkedése alapján milyen integrálatlan reflexek lehetnek a háttérben, töltse ki az alábbi adatlapot!
A természet ingergazdagsága és változatossága

Az ESMT során – tekintettel arra, hogy mindig a szabadban történik, ahol az időjárás és az évszakok változása miatt a környezet folyamatosan változik – az idegrendszer nem tud adaptálódni a feladatokhoz és a körülményekhez, így a fejlesztés még hatékonyabbá válik. Az erdő adta változatosság megsokszorozza a szenzoros lehetőségeket, a tapintást, látást, hallást, szaglást vagy az ízlelést.
Miben segítség?
Az ESMT számos magatartási és fejlődési megakadás, nehézség esetén segíthet:
- magatartási, beilleszkedési, érzelemszabályozási nehézségek – „túl” impulzív vagy éppen túlságosan visszahúzódó, esetleg szorongó, könnyen kiboruló gyerekeknél
- tanulási nehézségek, tanulási zavarok (BTMN, SNI), amelyek hátterében szenzomotoros képességek hiánya, illetve sajátos információfeldolgozásbeli eltérések állhatnak. A zavarok megjelenhetnek testséma zavar, gyenge egyensúlyérzék és gyenge téri orientáció terén, valamint a vizuális, auditív és taktilis észlelésbeli és szekvenciális információfeldolgozásbeli deficitekben és szenzoros integrációs zavarok formájában.
- megkésett beszédfejlődés és/vagy – szobatisztaság esetén.

Sok helyen az erdei környezet nem áll rendelkezésre, de a tornához szükséges feltételeket egy iskola udvarán is meg tudjuk teremteni. Egy hosszú farönk, egy-két tuskó, két kifeszített kötél két fa között és módszertanunkkal máris ezernyi feladattal tudjuk a fejlesztést megvalósítani.
Az ESMT heti két alkalommal kiscsoportos foglalkozások formájában valósul meg, mely 10 (+2 vesztibuláris) kötelező feladatot tartalmaz.
A hatékony fejlesztéshez a heti 2 alkalom szükséges. Ez 2×60 perces hétköznapi, vagy egy 60 perces hétköznapi, és egy 150 perces szombati alkalom kombinációjában is megvalósulhat.
Helyszínek és részvételi díjak, bérletek
Kamaraerdő XI. kerület
A fejlesztés időtartama általában 6-12 hónap. Az első 3 hónap alatt ki kell derüljön, hogy valóban ez a foglalkozás a megfelelő a gyermek számára, ezért 3 hónapos időintervallumokban gondolkodunk.
A fejlesztési év 3 negyedévre van felosztva.
Budapest XI. kerület (Bázis: Pereszke lejtő)
Heti 2 alkalom (60+150 perc) kedd és szombati napokon.
Őszi bérlet: 19 alkalom (szeptembertől novemberig)- 47.500 Ft/hó vagy egyösszegű befizetés esetén 130.000 Ft (142 000 Ft helyett)
Téli bérlet: 22 alkalom (decembertől februárig) – 55.000 Ft/hó, egyösszegű befizetés esetén 150.000 Ft. (165 000 Ft helyett
Tavaszi bérlet: 29 alkalom (márciustól júniusig) – 54.375 Ft/hó, egyösszegű befizetés esetén 200.000 Ft (217.500 Ft helyett)
(A 60 perces óra díja 6000 Ft, a 150 perces óra díja 9000 Ft.)
A bérlet tartalmazza a fejlesztést, az évszak végén az értékelést és a szombati alkalommal a tízórait is.
A csoportba bekapcsolódni a negyedév közben is lehet, ez esetben az első havi bérlet árát arányosítjuk a kezdési időpontnak megfelelően.
A csoportok maximum létszáma 5 fő/fejlesztő.
Kiserdő IX. kerület
IX-XIX. kerület Kiserdő -a József Attila lakótelep és a Wekerle telep között húzódó zöld lélegző terület madárcsicsergéssel és zegzugos erdei ösvényekkel. Térkép
A heti 2 alkalom (60+150 perc) csütörtök és szombati napokon itt a kamaraerdei helyszínnel van kombinálva. A bérletárak megegyeznek a kamaraerdeivel.
Őszi bérlet: 19 alkalom (szeptembertől novemberig)- 47.500 Ft/hó vagy egyösszegű befizetés esetén 130.000 Ft (142 000 Ft helyett)
Téli bérlet: 22 alkalom (decembertől februárig) – 55.000 Ft/hó, egyösszegű befizetés esetén 150.000 Ft. (165 000 Ft helyett
Tavaszi bérlet: 29 alkalom (márciustól júniusig) – 54.375 Ft/hó, egyösszegű befizetés esetén 200.000 Ft (217.500 Ft helyett)
(A 60 perces óra díja 6000 Ft, a 150 perces óra díja 9000 Ft.)
A csoportba bekapcsolódni a negyedév közben is lehet, ez esetben az első havi bérlet árát arányosítjuk a kezdési időpontnak megfelelően.
A csoportok maximum létszáma 5 fő/fejlesztő.
A heti egy is több, mint a semmi: Heti egy alkalmas bérlet 28.000 Ft/hó (4 óra (csütörtök), tört hónapoknál a bérlet árát arányosítjuk).
Rákospalotai Meixner Általános Iskola XV. kerület– nem csak az intézménybe járó gyermekek részére.
Budapest, Tóth István u. 100, 1155
Részvételi díj: 6500 Ft/óra
Hogy mit csinálunk egy ilyen tornán? Ide kattintva megnézheti.
Tarka-barka Óvoda XIX. kerület – az intézménybe járó gyermekek részére
Budapest XIX. kerület, 1192 Zoltán utca 71.
Havi bérlet: 34 000 Ft (heti 2 óra)
Órarend

ESMT foglalkozások a 2025/2026. tanévben – Naptár

Gyakorlati tudnivalók
Próba alkalom
Az első alkalommal lehetőséget biztosítunk a foglalkozás kipróbálására. A hatékony együttműködés érdekében az összhang a gyermek és a fejlesztő szempontjából is nagyon fontos. A próba alkalomnak külön díja nincs, de ha belevágunk a fejlesztésbe akkor ez a próba alkalom beleszámít a bérletbe.
Hiányzás
Hiányzás esetén pótlásra bármelyik helyszínen van lehetőség az órarend szerinti időpontokban (előre egyeztetve). Akár egy 60 perces órát a szombati 150 perces órán is lehet pótolni, vagy az elmulasztott órákra eső összeg 50%-át jóvá tudjuk írni egyéb programjainkra (pl. táborok, szülinapok, erdőjáró foglalkozások). Hiányzás esetén a foglalkozás díját, sajnos, nem tudjuk visszatéríteni. A hatékony fejlesztés érdekében a csoportokat kis létszámban maximalizáljuk, és a fejlesztés folyamatossága miatt a csoportban a gyerekek helyét fenntartjuk. Emellett költségeink nagy része független a jelenlévők létszámától. Pótlásra a hiányzást követően 1 hónapig van lehetőség.
Helyettesítés
A fejlesztő hiányzása esetén, helyettes ESMT fejlesztőt szervezhet maga helyett a foglalkozás megtartására. Amennyiben nem tudjuk biztosítani a helyettesítést, az adott foglalkozás részvételi díját visszafizetjük, vagy a következő bérlet díjánál érvényesítjük.
Az erdei torna adottságai – rossz idő, természeti viszonyok
Rossz idő nincs, csak alkalmatlan felszerelés 🙂
A foglalkozásokat enyhe esőben, szürkületben, (télen sötétedéskor) is megtartjuk. Amennyiben az időjárás veszélyeztetné a testi épséget (erős szél, extrém nagy csapadék) a fejlesztő dönthet úgy, hogy a foglalkozást nem tartja meg. Ebben az esetben az adott foglalkozás részvételi díját visszafizetjük, vagy a következő bérlet díjánál érvényesítjük.
Felszerelés
Alapvetően a szabad levegőn való mozgás a cél, ezért nagyon fontos a megfelelő öltözék. Hideg időben sárnadrág, síoverál, kesztyű, sapka, sál stb. vízhatlan, réteges öltözet. A legfontosabb a vízálló cipő vagy bakancs és a megfelelő vastagságú zokni.
A foglalkozások menete
A torna előtt kérdőívben kérdezem a gyermek szüleit és (ha lehetséges) beszélgetek az őt tanító pedagógusokkal a fennálló problémáról, tünetről, majd egy próbaórán a játékos feladatok végzése közben mérem fel a gyermeket.
A felmérés után a gyerekek egy gondosan felépített 1500-2000 feladatból álló fejlesztési tervből kapják meg hetente azt a 10 feladatot, amely tudásom szerint a lehető legoptimálisabb mértékben fejleszti őket.
A feladatok összeállításánál megkeressük a még a biztos alapot és ebből kiindulva apró lépésekben folyamatosan a tanulási zónában tartjuk az idegrendszert úgy, hogy az sikerélményt biztosítson.
Számos esetben a gyermekeknél fennmaradt csecsemőkori reflexek lassítják, vagy akasztják meg a mozgás/pszichés fejlődést. Hatékony módja az ESMT megtámogatására, a fejlődés gyorsítására a csecsemőkori reflexgátló feladatsor napi szintű otthoni végzése. Amennyiben szükséges, csecsemőkori reflexek gátlására külön, otthon végezhető feladatsort is összeállítunk a Stephens-Sarlós Program alapján.
A részletekről és a feladatsor anyagi vonzatáról itt olvashat.
Nehezebb időszakok és a regresszió
A fejlesztés 3-12 hónap alatt fejti ki hatását. Az apró lépések ellenére előfordulhat, hogy a feladatok nehézséget okoznak, hiszen kimozdítjuk a gyerekeket a komfortzónájukból. Az is előfordulhat, hogy egy-egy nehezebben kimozdítható időszakban nem szeret a foglalkozásra járni egy ideig, de egy-egy ilyen ponton való átlendülés után a fejlődés látványos.
Ugyanez mondható el a terápiás regresszióról. Egy fejlesztési időszakban a regresszió akár három alkalommal is bekövetkezhet, de minden ilyen megakadás, „visszafejlődés” után az idegrendszerben mélyebben épülnek be az új képességek, az idegrendszer hálózatossága megszilárdul.
Az ESMT hatékonysága
A szabadban végzett tevékenység megtöbbszörözi a fejlesztés hatékonyságát.


Más és más kihívások elé állít minket az időjárásnak kitett változó környezet. Tavasztól őszig akár mezítlábazhatunk, de egy kis eső sem akadály, sőt, a gyerekek óriási kalandnak élik azt meg. Egy csúszós vagy fagyos farönk egészen más kihívások elé állítja a gyermeket, akár a hó, az őszi avar vagy a sár. Így mindig más módon tudunk hatni a gyerekek idegrendszerére.
A természetes közeg adta sokszínűség taktilis szempontból jótékony hatással van különösen a szenzoros érzékenységgel élő, ingerkereső vagy ingerkerülő gyermekeknél.

A szabadban az eszközökön végzett torna során minden mozdulatnak tétje, következménye van, így a figyelem fejlesztésére ez különösen jól hat: folyamatos, fokozott koncentrációt és ingerfeldolgozást követelnek meg.
Az ESMT eredményei látványosak, 2017 óta számos család életében hozott pozitív változást. A módszer megalkotója, Borbély Balázs Szentendrén működteti a gyermek és szülősegítő központját. https://webshop.visszaavadonba.hu/az-esmtrol/
Röviden rólam
Kucsera Orsolya vagyok, történelem szakos tanár, fejlesztőpedagógus, primitív reflexintegrációs tanácsasdó, ESMT terapeuta és gyógypedagógus hallgató.
Az Erdőkalandok projekt megálmodójaként meggyőződésem, hogy pedagógusként a legfontosabb célunk segíteni a gyermekek fejlődését, de úgy ahogyan azt ők be tudják fogadni. Ebben a legnagyobb segítségünk a mozgás, a játék és a természet. Hiszem, hogy minden gyermek tud szárnyalni, minden gyerek tud okos és ügyes lenni, ha kezdetben nehézségei is vannak. A mi feladatunk, hogy megtaláljuk és segítsünk nekik leküzdeni azokat a gátakat, amelyek akadályozzák őket a szárnyaik használatában. Az évek során számos foglalkozással, kalanddal, táborral segítettem több száz gyermeket élményteli tanuláshoz és fejlődéshez.