ESMT – Erdei SzenzoMotoros Torna

Az Erdei SzenzoMotoros Torna (ESMT) olyan kognitív és mozgásfejlesztő torna, amellyel célzott feladatok és a természetben megtalálható szenzoros hatások segítségével erdei környezetben játékosan fejlődhetnek a gyermekek.

1. Az ESMT a szenzoros fejlesztések elvére épül. A szenzoros fejlesztés elve, hogy az agyban az idegrostok minél vastagabbak, hálózatosságuk minél jobban kiépült, annál gyorsabban és kisebb inger hatására tudják szállítani az információt. Minél több idegrost kapcsolódik egymáshoz, minél több szinapszis jön létre, annál jobb az információfeldolgozás.

Ezek az idegrostok akár 30 perc alatt is tudnak nyúlni, új kapcsolatot kialakítani más sejtekkel, ha megfelelően változatos, újszerű feladattal terheljük az idegrendszert. Az ingerületeket receptorok veszik fel és alakítják át, ha a megfelelő receptort, megfelelő ingerrel kínáljuk. Az ESMT ezt az erősítést, kiépítést segíti elő, ami tulajdonképpen az észlelést, a megértést, a reagálást segíti elő.

2. Minden tapasztalás alapja a mozgás. A mozgásfejlődésünk genetikailag programozott. Ezek a mozgások kezdetben elemi mozgások és ún. primitív reflexek. Az elemi mozgásokból később az emberre jellemző testtartás és mozgás alakul ki, ezek megmaradnak. A primitív reflexek a szervezet helyrehozhatatlan károsodásától védenek meg minket, a kezdeti túlélésben van óriási szerepük. Viszont, miután elvégezték feladatukat, leépülnek, gátlás alá kerülnek, integrálódnak, hogy átadják helyüket magasabb rendű, a születést követően kialakuló mozgásnak. Előfordul, hogy egyes primitív reflexek nem integrálódnak megfelelően, így fejlettebb reflexes folyamatok nem tudnak kialakulni, szenzomotoros éretlenséget tapasztalunk. Ez azt jelenti, hogy a bennünket érő ingereket nem tudjuk összehangolni a mozgásunkkal, tapasztalatunkkal. Például egy integrálatlan markoló reflex gátolja a kézügyesség kialakulását. Vagy egy asszimmetrikus nyaki tónusos reflex produkálhatja a diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia tüneteit. Ahogyan az integrálatlan Moro reflex egy állandó készenlétet, egy feszült szorongást, vagy túlérzékenységet is okozhat. Ezek a megmaradt reflexek nem csak a tanulás, hanem a mindennapi élet számos területén gondot okozhatnak.

Az ESMT során a tünetek alapján (megkésett beszéd vagy mozgásfejlődés, szobatisztasági gondok, tanulási nehézségek, magatartásproblémák, szorongás, elmaradt finommotorika, egyensúly, mozgáskoordináció, figyelem, stb.) megkeressük az integrálatlan reflexe(ke)t és a feladatsorokba beépítve elősegítjük annak (azok) gátlás alá vonását.

Ha kíváncs arra, hogy gyermeke viselkedése alapján milyen integrálatlan reflexek lehetnek a háttérben, töltse ki az alábbi adatlapot!

3. Az ESMT során – tekintettel arra, hogy mindig a szabadban történik, ahol az időjárás és az évszakok változása miatt a környezet folyamatosan változik – az idegrendszer nem tud adaptálódni a feladatokhoz és a körülményekhez, így a fejlesztés még hatékonyabbá válik. Az erdő adta változatosság megsokszorozza a szenzoros lehetőségeket, a tapintást, látást, hallást, szaglást vagy az ízlelést.

Az ESMT számos magatartási és fejlődési megakadás, nehézség esetén segíthet, melyek hátterében sokszor a csecsemőkori reflexek megmaradása áll:

  • magatartási, beilleszkedési nehézségek – „túl” impulzív vagy éppen túlságosan visszahúzódó, esetleg szorongó gyerekeknél
  • tanulási nehézségek, tanulási zavarok (BTMN, SNI), amelyek hátterében szenzomotoros képességek hiánya, illetve sajátos információfeldolgozásbeli eltérések állhatnak. A zavarok megjelenhetnek testséma zavar, gyenge egyensúlyérzék és gyenge téri orientáció terén, valamint a vizuális, auditív és taktilis észlelésbeli és szekvenciális információfeldolgozásbeli deficitekben és szenzoros integrációs zavarok formájában.
  • megkésett beszédfejlődés és/vagy – szobatisztaság esetén.

Sok helyen az erdei környezet nem áll rendelkezésre, de a tornához szükséges feltételeket egy iskola udvarán is meg tudjuk teremteni. Egy hosszú farönk, egy-két tuskó, két kifeszített kötél két fa között és módszertanunkkal máris ezernyi feladattal tudjuk a fejlesztést megvalósítani.

Az ESMT heti két alkalommal kiscsoportos foglalkozások formájában valósul meg, mely 10 (+2 vesztibuláris) kötelező feladatot tartalmaz.

A hatékony fejlesztéshez minimum heti 2 alkalom ajánlott. Ez lehet két 60 perces hétköznapi, vagy egy hétvégi és egy hétköznapi alkalom kombinációja is.

A hétköznapi alkalom 60 perces egyéni egyeztetés alapján.

Hétvégi alkalom 150 perces erdei foglalkozás 9-11:30 óráig Budapesten vagy Budapest környéki erdőben (szombati napon), illetve a Margitszigeten.

A foglalkozások díja: egyéni foglalkozás esetén 7.000 Ft/óra/fő, ami tartalmazza a fejlesztést, a havi rendszerességű értékelést és hétvégi alkalom esetén a tízórait is. Csoportos foglalkozás 8 alkalmas bérlet (8×60 perces foglalkozás) 48.000 Ft (10 alkalom van a felhasználásra).

Helyszínek:

  • Hétköznapi alkalom:

IX-XIX. kerület Kiserdő -a József Attila lakótelep és a Wekerle telep között húzódó zöld lélegző terület madárcsicsergéssel és zegzugos erdei ösvényekkel. Térkép

  • Hétvégi alkalom:

Kiserdő, Kamaraerdő, Budakeszi, Budaörs

Tarka-barka Óvoda – az ide járó gyermekek részére

14. kerület Meixner Általános Iskola – az ide járó gyermekek részére

Margitsziget

Alapvetően a szabad levegőn való mozgás a cél, ezért nagyon fontos a megfelelő öltözék. Hideg időben sárnadrág, síoverál, kesztyű, sapka, sál stb. vízhatlan, réteges öltözet. A legfontosabb a vízálló cipő vagy bakancs és a megfelelő vastagságú zokni.

A foglalkozások menete:

A torna előtt kérdőívben kérdezem a gyermek szüleit és (ha lehetséges) beszélgetek az őt tanító pedagógusokkal a fennálló problémáról, tünetről, majd egy próbaórán a játékos feladatok végzése közben mérem fel a gyermeket.

A felmérés után a gyerekek egy gondosan felépített 1500-2000 feladatból álló fejlesztési tervből kapják meg hetente azt a 10 feladatot, amely tudásom szerint a lehető legoptimálisabb mértékben fejleszti őket.

A feladatok összeállításánál megkeressük a még a biztos alapot és ebből kiindulva apró lépésekben folyamatosan a tanulási zónában tartjuk az idegrendszert úgy, hogy az sikerélményt biztosítson.

A fejlesztés időtartama:

A fejlesztés 6-12 hónap alatt fejti ki hatását. Az apró lépések ellenére előfordulhat, hogy a feladatok nehézséget okoznak, hiszen kimozdítjuk a gyerekeket a komfortzónájukból. Az is előfordulhat, hogy egy-egy nehezebben kimozdítható időszakban nem szeret a foglalkozásra járni egy ideig, de egy-egy ilyen ponton való átlendülés után a fejlődés látványos.

Ugyanez mondható el a terápiás regresszióról. Egy fejlesztési időszakban a regresszió akár három alkalommal is bekövetkezhet, de minden ilyen megakadás, „visszafejlődés” után az idegrendszerben mélyebben épülnek be az új képességek, az idegrendszer hálózatossága megszilárdul.

Az ESMT hatékonysága:

A szabadban végzett tevékenység megtöbbszörözi a fejlesztés hatékonyságát.

Más és más kihívások elé állít minket az időjárásnak kitett változó környezet. Tavasztól őszig akár mezítlábazhatunk, de egy kis eső sem akadály, sőt, a gyerekek óriási kalandnak élik azt meg. Egy csúszós vagy fagyos farönk egészen más kihívások elé állítja a gyermeket, akár a hó, az őszi avar vagy a sár. Így mindig más módon tudunk hatni a gyerekek idegrendszerére.

A természetes közeg adta sokszínűség taktilis szempontból jótékony hatással van különösen a szenzoros érzékenységgel élő, ingerkereső vagy ingerkerülő gyermekeknél.

A szabadban az eszközökön végzett torna során minden mozdulatnak tétje, következménye van, így a figyelem fejlesztésére ez különösen jól hat: folyamatos, fokozott koncentrációt és ingerfeldolgozást követelnek meg.

Az ESMT eredményei látványosak, 2017 óta számos család életében hozott pozitív változást. A módszer megalkotója, Borbély Balázs Szentendrén működteti a gyermek és szülősegítő központját. https://webshop.visszaavadonba.hu/az-esmtrol/

Röviden rólam:

Kucsera Orsolya vagyok, történelem szakos tanár és fejlesztőpedagógus, ESMT terapeuta.

Az Erdőkalandok projekt megálmodójaként meggyőződésem, hogy pedagógusként a legfontosabb célunk segíteni a gyermekek fejlődését, de úgy ahogyan azt ők be tudják fogadni. Ebben a legnagyobb segítségünk a mozgás, a játék és a természet. Hiszem, hogy minden gyermek tud szárnyalni, minden gyerek tud okos és ügyes lenni, ha kezdetben nehézségei is vannak. A mi feladatunk, hogy megtaláljuk és segítsünk nekik leküzdeni azokat a gátakat, amelyek akadályozzák őket a szárnyaik használatában. Az évek során számos foglalkozással, kalanddal, táborral segítettem több száz gyermeket élményteli tanuláshoz és fejlődéshez.