Miért a gátlás a kulcs a sikerhez?
Gondoltál már arra, hogy az egyik legfontosabb képességünk, az, hogy képesek vagyunk megállni? A mindennapi életben – legyen szó vezetésről, tanulásról vagy konfliktuskezelésről – nem az automatikus válaszaink, hanem a megállító funkciónk határozza meg, mennyire vagyunk sikeresek. Ezt a képességet hívjuk válaszgátlásnak vagy inhibíciónak.
Mi a gátlás lényege? Végrehajtó Funkció)
A válaszgátlás egyike a három alapvető végrehajtó funkciónak (a váltás és a frissítés mellett). Lényege: képesnek lenni letiltani egy automatikus, túl erős (prepotens) választ vagy elnyomni egy irreleváns ingert.
Gondoljunk a forgalomban való közlekedésre: az agyunk zöld lámpánál automatikusan menne (a Go-válasz), de ha egy autó hirtelen elénk vág, azonnal gátolnunk kell a már elindított mozgásos programot (a gázpedál lenyomását).
A gátlás teszi lehetővé, hogy a gyermek:
- Kontroll alatt tartsa az indulatokat és az agressziót.
- Ne kiabáljon be az órán.
- Ne rohanjon át az úttesten.
- Ne térjen el a kitűzött céltól egy összetett feladatnál.
🌳 A gátlás fejlesztése az ESMT-ben
Sok esetben a gyermeknél megvan az akarat a jó viselkedésre, de az idegrendszer gyengesége miatt automatikus reakciói felülírják a szándékot. Itt lép be az Erdei SzenzoMotoros Torna (ESMT).
Az ESMT nem azt jelenti, hogy „gátoljuk” a gyermeket, hanem abban segítünk neki, hogy megtanulja saját maga gátolni bizonyos automatikus válaszreakcióit.
Hogyan épül be a gátlás a tornába?
- Reflexek gátlása: Az ESMT egyik fő eleme a fennmaradt csecsemőkori reflexek gátlása. Ha ezek az automatikus reflexek aktívak, gátolják a szándékos mozgások precíz kivitelezését – vagyis az automatizmus győz a szándék felett. A célzott gyakorlatokkal ezeket a reflexeket integráljuk, megszüntetve a zavaró tényezőket. Ha ide kattintasz, kérhetsz felmérést a fennmaradt reflexekről
- Tudatos felülírás: A kognitív szenzomotoros torna során olyan játékokat játszunk (például az Állj-jelzés feladat elvén működő mozgássorok), ahol a gyermeknek egy már elindított mozdulatot hirtelen meg kell szakítania egy külső jelre.
- Természetes kontroll: Az erdei környezet megtöbbszörözi a hatékonyságot. Amikor a gyermeknek egy kidőlt fán kell egyensúlyoznia vagy egy fára kell felmásznia, a hibának azonnali következménye van. Ez a teljes jelenlétre és odafigyelésre kényszerít, természetes módon erősítve az impulzusok feletti kontrollt.
A gátlás fejlesztésével a gyermek nemcsak a magatartását javítja, hanem megalapozza az olvasás, az írás és a matematika tanulásához szükséges fókuszált figyelmet és a kognitív kontrollt.
Az a gyermek, aki nem fogad szót, „nem bírja abbahagyni” nem feltétlenül „rossz gyerek”! Adódhat ez az éretlen idegrendszerből, a végrehajtó funkció fejletlenebb működéséből. A fejlesztéssel segítünk a gyermeknek abban, hogy a szándék és a cselekvés között létrejöjjön a szinkron.
Tudjon meg többet a szenzomotoros fejlesztésről!
#impulzuskontrollhiánya, #gyerekfigyelemzavar, #mindignemreakció, #automatikuscselekvésgyerek, #gyereknemtudmegállni, #gyereknemfigyel, #túlpörgőgyerek, #válaszgátlásfejlesztése, #indulatszabályozásgyerek, #végrehajtófunkciókgyenge, #figyelemzavartünetei, #ADHDgyerekmozgás, #szándékosviselkedésfejlesztése, #gyerekmegszakítjafeladatot, #nehezentervezmozgást, # #impulzivitás, #hyperaktivitás, #szófogadatlansággyerek, #nehezenülmeg, #gyereknemfigyelóránt, #figyelemproblémákiskoláskor, #viselkedésproblémákgyerek, #gyereknemállmeg, #túlzottmozgékonyság, #gyorsanelfelejt, #gátlásikontrollfejlesztés, #mozgásterápiagátlás, #agyműködésfejlesztése, #mozgásterápia, #ADHD