Olvasószoba

Fáradt, szorongó kisiskolás

Mi volt ma a suliban? – Semmi.

Valami baj van? – Nem, csak fáradt vagyok.

Ismerős mondatok?

Pillanatok alatt elsuhant az extra hosszú téli szünet, ha a gyerekek pihentek is, most minden kezdődik elölről. Napi 6-7 tanítási óra, utána pedig a különórák – szerencsés esetben sport. A kisiskolások nagy többsége este 6-7 órakor ül még le tanulni.

Házi feladat, dolgozatra készülés és muszáj gyakorolni, mert nem elég szépen ír, nem elég jó a szövegértése, figyelmetlen, a matekpéldák megoldási lépéseiből kimarad egy-egy.

Úgyhogy marad a gyakorlás, a kevés szabadidő, a kevés alvás.

Ugyanakkor pedagógiai és pszichológiai kutatások igazolják, hogy a tanulással töltött mennyiségileg több idő nem vezet egyenesen a jobb teljesítményhez. Sőt, éppen az ellenkezője igaz.

Mit tehetünk?

Ne bagatellizáljuk el a problémát! Ha a gyerek azt mondja fáradt, higgyük el neki, figyeljünk igényeire! Az oktatási rendszeren mi magunk egy személyben nem tudunk változtatni. Nem tudunk óraszámot, vagy tananyagot csökkenteni. De a gyermekeink igényeire, érdeklődésére tudunk figyelni.

A gyakorlás helyett fordítsuk a felértékelődött időt arra, hogy olyan helyzetbe hozzuk a gyerekeket, ahol érdeklődési körüknek megfelelő dolgokkal találkozhatnak, ahol kipróbálhatják magukat, ahol büntetlenül hibázhatnak, és frusztráció nélkül tanulhatnak.

Igen, de mi van, ha otthon csak kockul?

Sok szülőtől hallom, hogy a gyereket beszippantotta a YouTube vagy bármelyik csatorna, ahol soha nincs vége a videóknak. Ez nem pihenés, ezt mind jól tudjuk. És a szülő, aki szintén 6 óra körül zuhan haza, akire olyan teendők sora vár, amik szintén csak az ágyba zuhanással érnek véget, hogyan találjon még ki a fenti kritériumoknak megfelelő elfoglaltságot?

A válasz erre a játék. Az alkotó játékok, a konstruktív játékok, a szabályjátékok, a didaktikus játékok, mozgásos játékok vagy a sportjátékok mind pihentetők és fejlesztők egyszerre. A játéknál adott a motiváció. A gyerekek a játékos tevékenység során jutnak ismerethez, tapasztalatokhoz, vagy a játék által gyakorolják azokat be. Olyan, mint a tanulás, de nem egyenlő vele!

Ne csak hétvégén, hétközben is engedjük játszani! Egy új játék szabályainak elolvasása és megértése közben szövegértést gyakorol, a játék végén a pontok összeadásával a matematikát, fejlődik a memóriája, a tudatos figyelmi ideje fokozatosan nő, a mozgáskoordinációja, finommotorikája is fejlődni fog!

A fejlődést onnan érhetjük tetten, hogy egyre ügyesebben játszik majd. Egyre gyorsabban számol fejben, egyre színesebbek a történetek, egyre több a csavar, egyre ügyesebb a licit. A játék komplex fejlődési lehetőségeket biztosít, amit számos területen kamatoztathat.  Az alapvető szövegértési és matematikai készségek mellett a szociális kompetenciáit is fejlesztik, például a fókusz, a szabálykövetés, vagy a kommunikáció és metakommunikáció területén.

Játékóra